Nopea itärata on yhteinen asia

Itä-Suomen saavutettavuuden parantaminen edellyttää vahvaa yhteistyötä tulevina vuosina yli puolue- ja maakuntarajojen, ettemme jää pussin perälle. Esimerkiksi junaliikenneyhteyksien kehittämisessä tulevien kansanedustajien on vedettävä yhtä köyttä.

Tällä hetkellä junamatka Kuopiosta Helsinkiin on nopeimmillaan noin neljä tuntia ja Joensuusta Helsinkiin noin neljä tuntia ja vartin, kun Seinäjoelta Helsinkiin pääsee parhaimmillaan reilussa kahdessa ja puolessa tunnissa.

Itä-Suomen maakunnat ovatkin ajamassa nopeaa itärataa Porvoon ja Kouvolan kautta. Rakentamalla yksi lyhyempi uusi nopea itärata saavutetaan kaksi tärkeää päämäärää yhdellä kertaa, sillä Savon ja Karjalan ratojen junayhteys Helsinkiin nopeutuisi tuntuvasti.

Tällä hetkellä Suomessa on valmisteilla useita suuria rahoituksesta kilpailevia ratahankkeita. Valtioneuvosto julkisti helmikuun alussa uusimmat suunnitelmansa valtakunnallisesti merkittävimpien ratainvestointien rahoittamiseksi. Itärata on esityksessä huomioitu, mutta sen osalta valmius ei ole vielä yhtä korkealla kuin muilla ratahankkeilla.

Itä-Suomen onkin välttämätöntä yhdistää poliittiset voimansa rautatieyhteyksiensä kehittämisessä. Itäradan saaminen näiden hankkeiden rinnalle vaatii kovaa ja sitkeää työtä!

Kirjoitus julkaistu Savon Sanomat blogissa 10.2.2019